Create your flash banner free online
دلایل ایجاد سیستم عامل سرور ؟

دلایل ایجاد سیستم عامل سرور ؟

وظایف سیستم عامل
سیستم عامل دو کار عمده انجام می‌دهد: در نگرش پایین به بالا، منابع منطقی (مانند فایل‌ها) و منابع فیزیکی (مانند دستگاه‌های سخت افزاری) رایانه را مدیریت و کنترل می‌کند.

در نگرش بالا به پایین، وظیفه سیستم عامل این است که یک ماشین توسعه یافته (Extended Machine) یا ماشین مجازی (Virtual Machine) را به کاربران ارائه کند تا آنها بتوانند آسان تر برنامه نویسی نمایند و درگیر پیچیدگی‌های سخت افزاری رایانه نشوند.

 

به طور کلی، وظایف سیستم عامل شامل موارد زیر است :

استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از به هدر رفتن آنها
تخصیص و آزاد سازی منابع
اداره صف‌ها و زمان بندی استفاده از منابع
حساب داری (Accounting) میزان استفاده از منابع
ایجاد امنیت (security)
ایجاد، حذف و اداره فرایند‌ها
ایجاد مکانیسم‌های ارتباط بین فرایند‌ها و همگام سازی آنها
مدیریت فایل‌ها و پوشه‌ها
مدیریت حافظه‌های اصلی و جانبی
برقراری امکان دسترسی چندتایی (Multiaccess) و اجرای هم روند (Concurrent) فرایند‌ها
به اشتراک گذاری منابع (Resource Sharing)
تعیین راهکار‌هایی برای اداره بن بست (deadlock)‌ها
جلوگیری از شرایط رقابتی (Race Condition) و تداخل یا در هم قفل شدن (Interlock) فرایند‌ها
جلوگیری از گرسنگی (Starvation)

 

سیستم عامل‌های فعلی

در سالهای اخیر رقابت بشتر بین سیستم‌عامل‌های مایکروسافت ویندوز، اپل مک اواس و لینوکس جریان دارد که آماری که در ماه اوت ۲۰۱۰ توسط وب‌گاه W3Schools به ثبت رسیده حاکی از آن است که هم اکنون ۸۷٫۶ درصد کاربران رایانه‌های شخصی از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کنند.

آمار موجود که مربوط به اوت ۲۰۱۰ می‌باشد به شرح زیر است:

ویندوز ۷ : ۲۲٫۳٪
ویندوز ویستا : ۱۰٫۵٪
ویندوز اکس پی : ۵۳٫۱٪
ویندوز سرور ۲۰۰۳ : ۱٫۳٪
ویندوز ۲۰۰۰ : ۰٫۴٪
مک اواس : ۶٫۷٪
لینوکس : ۴٫۹٪


 

تاریخچه :

اولین کامپیوترها فاقد سیستم‌عامل بودند. در اوایل سال ۱۹۶۴ فروشندگان کامپیوترهای تجاری ابزار کاملا گسترده‌ای را برای تسهیل توسعه، زمانبندی، و اجرای کارها روی یک سیستم پردازش دسته‌ای فراهم می‌کردند. برای مثال کامپیوتر تولید شده توسط UNIVAC.

در ابتدا سیستم‌عامل روی مین فریم‌ها مستقر می‌شد و کمی بعد سیستم‌عامل میکروکامپیوترهای ابتدایی که فقط از یک برنامه در هر زمان پشتیبانی می‌کردند و به یک زمانبند بسیار ابتدایی نیاز داشتند. هر برنامه زمانی که در حال اجرا بود تحت کنترل کامل ماشین قرار داشت. چند وظیفه‌ای (اشتراک زمانی) اولین بار در مین فریم‌ها و در ۱۹۶۰ عرضه شد. ابتدا کامپیوترها به اندازه یک زمین فوتبال بودند اما امروزه در کف یک دست جا می‌گیرند.

 

 انواع سیستم عامل :


سیستم عامل تک پردازنده
این نوع سیستم عامل‌ها، سیستم عامل‌های نسل چهارم (نسل فعلی) هستند که بر روی یک پردازنده اجرا می‌شوند.


سیستم عامل شبکه‌ای
این نوع سیستم عامل‌ها، از کنترل کننده‌های واسط شبکه و نرم افزار‌های سطح پایین به عنوان گرداننده استفاده می‌کنند و برنامه‌هایی برای ورود به سیستم‌های راه دور و دسترسی به فایل از راه دور در آنها به کار گرفته می‌شود.


سیستم عامل توزیع شده
این سیستم عامل‌ها خود را مانند سیستم عامل‌های تک پردازنده به کاربر معرفی می‌کنند، اما در عمل از چندین پردازنده استفاده می‌کنند. این نوع سیستم عامل در یک محیط شبکه‌ای اجرا می‌شود در این نوع سیستم یک برنامه پس از اجرا در کامپوترهای مختلف جواب نهایی به سیستم اصلی کاربر بر می‌گردد سرعت پردازش در این نوع سیستم بسیار بالاست.


سیستم عامل بی درنگ
از این نوع سیستم‌های عامل برای کنترل ماشین آلات صنعتی، تجهیزات علمی و سیستم‌های صنعتی استفاده می‌گردد. یک سیستم عامل بلادرنگ دارای امکانات محدود در رابطه با بخش رابط کاربر و برنامه‌های کاربردی مختص کاربران هستند. یکی از بخش‌های مهم این نوع سیستم‌های عامل، مدیریت منابع موجود کامپیوتری بگونه‌ای است که یک عملیات خاص در زمانی که می‌بایست، اجراء خواهند شد , مهم‌تر اینکه مدیریت منابع بگونه ایست که این عمل در هر بار وقوع, مقدار زمان یکسانی بگیرد.

 

 

منابع
آندرواس تننباوم و وودهال، طراحی و پیاده سازی سیستمهای عامل.چاپ چهارم ویرایش دوم.

 

 


Google Docs

 

تا حالا در مورد سیستم عامل های تحت وب باید شنیده باشید که نمونش سیستم عامل گوگل بود. اما یه سری برنامه های تحت وب هم داریم. برنامه هایی که در راستای سیستم عامل های تحت وب هستند. اما یه سری مشکلات دارن. اولین مشکلش هم سرعت این نوع برنامه هاست که حتی اگه از جاوا و آژاکس استفاده بشه باز هم سرعتش پایینه. اما باز هم خیلی از مشکلات رو حل میکنه مثل مواقعی که برنامه ای روی سیستمون نصب نمیشه یا وقت نصبش رو ندارید میشه از این برنامه ها استفاده کرد. نمونه خوبه این نوع برنامه ها Google Docs هست که 3 نوع برنامه تحت وب رو داره. word , presentation , spreadsheet.

شما با این 3 نوع برنامه که معادل ورد و اکسل و پاورپوینت آفیس هست تحت وب می تونید کار کنید و تو خود Google Docs ذخیره کنید.

البته درسته که به قدرتمندیه آفیس یا اپن آفیس نیست اما باز هم یه تجربه جدیده که می تونه لذت بخش باشه. مخصوصا وقت سفر.

لذت یادداشت خاطرات سفر با Google Docs

 

از لینک زیر می تونید از دموی این برنامه های استفاده کنید و اگه تو گوگل ایمیل دارید میتونید از قسمت بالای صفحه به Documents برید و تمام فایل هاتون رو به گوگل بسپارید و همیشه داشته باشیدشون. فقط مواظب باشید که فولدراتون رو Share نکنید

 

لینک Google Docs


پ.ن: گوگل یه برنامه تحت وب دیگه هم داره که شبیه publisher آفیس هست.

 

 


سیستم عامل های تحت وب

 

آیا تا بحال در مورد سیستم های عامل اینترنتی فکر کرده اید؟! مجموعه ای از نرم افزارهایی که که به صورت آنلاین تنها با استفاده از یک مرورگر و خط اینترنت به صورت رابط تک کاربری قابلیت استفاده را دارند. در هر جای دنیا که باشید تنها از طریق همین دو گزینه ساده می‌توانید به دسکتاپ آنلاین خود متصل شوید. ایده ای که از مدت ها قبل ذهن ها را به خود مشغول کرده بود و حالا رنگ واقعیت را به خود گرفته است. جان پولزر، به سلیقه خود چند مورد از معروف ترین ها را انتخاب کرده تا به تشریح آن ها بپردازد. در ادامه، اشاره ای به این مقاله از زبان او خواهم داشت.

EyeOS

EyeOS

قبلا هم در مورد این سیسم عامل آنلاین صحبت کرده بودم و بحث های زیادی هم در مورد آن شد. توسعه دهندگان EyeOS در ابتدا آن را جهت مدارس و شرکت ها برای ارتباط کارکنان و دانش آموزان در یک محیط کاری مشترک با یک سری از برنامه های کاربردی مورد نیاز ایجاد کرده بودند. این سیستم عامل از FCKeditor به عنوان ویرایشگر اصلی متن خود استفاده می نماید. همچنین از طریق آن قادر خواهید بود تا با کاربران دیگر گفتگو کنید که این یک ویژگی ایده آل برای سیستم های عامل تحت وب است. اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم عامل را می‌توانید در این پست بخوانید.

ghost

G.ho.st

اگر دوست دارید سیستم عامل دیگری را تجربه کنید، G.ho.st را به شما پیشنهاد می کنم. احتمالا استفاده از این سیستم عامل با دارا بودن برنامه های کاربردی جذاب برای شما آسان تر خواهد بود. پس از ورود به صفحه اصلی، با کلیک بر روی دکمه سبز رنگ، صفحه جدیدی را مشاهده خواهید کرد که از طریق آن می‌توانید ثبت نام کنید و یا وارد حساب کاربری خود شوید. همانند EyeOS این سیستم عامل نیز از زبان های مختلفی پشتیبانی می نماید. میز کار مجازی G.ho.st برنامه های مختلفی نظیر ویرایشگر متن، مدیریت فایل، پخش کننده MP۳، مدیریت ایمیل و سایر برنامه های رایجی که اغلب روی میزکار واقعی خود آن را دارید، در اختیارتان می گذارد. همچنین G.ho.st به شما این اجازه را می دهد که تا مرز ۵ گیگابایت از اطلاعات خود را آپلود نمایید ضمن اینکه این حجم با دعوت هر یک دوست به میزان ۱ گیگابایت افزایش می یابد. این موارد سوای ۳ گیگابایت فضای ایمیلی است که به شما اختصاص داده می‌شود!

FanBox Desktop

بدون شک FanBox یکی از جذاب ترین سیستم های عامل تحت وب است که تا کنون ایجاد شده است! (البته فعلا برای غیر ایرانی ها است!) پس از ثبت نام و ورورد به محیط کاربری خود می‌توانید برنامه های پیام رسان، ویرایشگر متن، مدیریت فایل و دکمه Start را مشاهده کنید. اما این وسط قابلیتی وجود دارد که FanBox را با دیگر رقیبان متمایز می سازد و آن چیزی نیست جز شبکه اجتماعی ای که به طور خودکار به این سیستم عامل متصل می‌شود.

fanbox

به محض اولین ورود به محیط کاربری خود به سمت ایجاد ایمیل و صفحه پروفایل شخصی ارجاع داده می شوید. این صفحه آدرسی نظیر http://www.fanbox.com/weblogina را خواهد داشت. ضمن اینکه از طریق این سیستم عامل می‌توانید اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید، گالری های مختلف ایجاد کنید، با ایمیل های خود کار کنید و در شبکه اجتماعی آن به جستجو دوستان خود بپردازید. علاوه بر آن از ابزار وبلاگ آن نیز می‌توانید برای ساخت یک وبلاگ کامل استفاده نمایید. برنامه مسنحر FanBox اجازه استفاده از شبکه های مختلف ارائه این خدمات را به شما می دهد. از طریق پردازشگر متن آن نیز می توایند با فایل های DOC کار کنید. از امکانات قابل توجه دیگر آن نیز می‌توان به فضای ۲ گیگابایتی برای آپلود فایل و لیست ۱۰۰۰۰ تایی برای انتخاب نرم افزار های مختلف برای نصب روی دسکتاپ خود اشاره کرد.

Cloudo

cloudo

این پروژه هنوز به مرحله عرضه عمومی نرسیده و در حال حاظر مراحل تست خود را سپری می‌کند. مطمئنا اگر این سیستم عامل برای استفاده آماده شود از محیط دلچسپ و رنگبندی جذاب آن لذت خواهید برد. یکی از قابلیت هایی که برای Cloudo در نظر گرفته شده، استفاده و سازگاری با نسخه های مختلف موبایل به ویژه آیفون می باشد. برای آشنایی بیشتر با Cloudo می‌توانید تور آن را تماشا کنید

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





مطالب قبلي





Copyright © 2009-20010 Loxblog.com All Rights Reserved . Designed by Loxblog.com

amoozesh-osn

سید امیر محمد میرصفی

amoozesh-osn

http://amoozesh-osn.loxblog.com

وبلاگ تخصصی سیستم عامل شبکه

دلایل ایجاد سیستم عامل سرور ؟

وبلاگ تخصصی سیستم عامل شبکه

به وبلاگ من خوش آمدید .:Operation System Net:.

وبلاگ تخصصی سیستم عامل شبکه

ابزار پرش به بالا